Eeppistä kaivostoimintaa jo vuodesta 2012!

Pohjankaivoksella on oma rahajärjestelmänsä, jonka virallinen rahayksikkö on markka. Turistit ja Uudisraivaajat eivät voi käyttää rahoja.

Uutta rahaa tulee kiertoon kahdella tavalla: jokainen uusi pelaaja saa alussa 100 markkaa ja palvelin ostaa pelajiilta mineraaleja päämaailman spawnilla. Pelaajat voivat käyttää rahaa joko tekemällä suoraan kauppaa keskenään tai hyödyntämällä arkkukauppaa. Koska palvelin ei myy mitään, ovat tavaroiden myyntihinnat täysin pelaajien itsensä määritettävissä. Voidaan olettaa, että pidemmän päälle kun rahaa tulee lisää kiertoon, sen arvo laskee ja pelaajat nostavat hintojaan.

Katso myös kauppaan liittyvät komennot komentolistasta.

Arkkukauppa

Arkkukauppa on kauppa joka ostaa ja/tai myy määritettyjä tavaroita pelaajille. Arkkukauppaan tarvitaan arkku, johon tavarat säilötään ja kyltti, jossa määritellään mitä myydän tai ostetaan ja mihin hintaan. Mitään tavaraa ei kaupassa synny tyhjästä, vaan myytäessä tavaran pitää olla arkussa ja ostettaessa arkussa pitää olla tilaa minne tavara laitetaan. Kauppias saa ilmoituksen pelissä jos joku käy ostoksilla, mutta arkkukauppa toimii myös silloin kun kauppias ei ole pelissä sisällä.

Kaikki Asukkaat voivat luoda niin monta arkkukauppaa kuin haluavat ja mihin päin karttaa tahansa. Kaikille avoin kauppakeskus löytyy spawnin vierestä, mutta mikään ei estä pelaajia tekemästä omia kauppojaan minne haluavat.

Arkkukaupan käyttäminen

Arkkukaupasta voi ostaa tavaraa klikkaamalla kylttiä hiiren 2-painikkeella. Arkkukauppaan voi myydä tavaraa klikkaamalla kylttiä hiiren 1-painikkeella. Rahat siirtyvät pelaajan ja kauppiaan tilien välillä automaattisesti.

Ostettaessa on varmistettava, että omassa inventoryssa on tilaa ja että tililläsi on rahaa. Vastaavasti, jos arkkukauppaan voi myydä tavaraa, tulee kauppiaalla olla tarpeeksi rahaa pelaajalle siirrettäväksi. Arkkukaupat myös myyvät vajaita eriä. Jos ostajan rahat eivät riitä täyteen erään tai arkussa ei ole enää täyttä erää tavaraa, myydään pelaajalle vajaa erä ja hinta lasketaan automaattisesti vastaamaan tuota erää.

Arkkukaupan luominen

Arkkukaupan luomiseen tarvitaan ensin tietysti arkku. Arkun välittömään läheisyyteen kiinnitetään kyltti, jossa kerrotaan mitä ostetaan tai myydään. Kyltti voi olla arkun takana seinässä, arkun vieressä tai kiinni arkussa itsessään (voidaan kiinnittää hiipimällä). Jokaista arkkua kohti voi olla useampi kyltti, voit siis myydä ja ostaa useampaa tavaraa joka arkusta. Muista tarkistaa, toimivatko kyltit halutulla tavalla, ja ottavatko ne oikeasta arkusta tavaraa. Jos arkkuja on useita lähekkäin, ja arkusta missä kyltti on kiinni, ei kyltti ota tavaraa, testaa ympärillä olevia arkkuja.

Kylttien tekeminen

Kyltit luodaan seuraavasti (riveittäin):

  1. Jätä ensimmäinen rivi tyhjäksi. Tähän tulee automaattisesti nimesi kun kyltti on tehty.
  2. Toiselle riville tulee myytävän tai ostettavan tavaran määrä yhtä kauppatapahtumaa kohti, eli myynti-/ostoerän koko.
  3. Kolmannelle riville tulee hinta. Jos haluat että kauppa myy tavaraa, eli pelaaja voi ostaa, niin hinnan perään tulee lisätä kirjain B. Jos haluat että kauppa ostaa tavaraa, eli pelaaja voi myydä, hinnan perään tulee lisätä kirjain S. Jos syötät riville pelkän luvun, peli tulkitsee että haluat tehdä myyvän kaupan ja peli laittaa itse hinnan perään kirjaimen B. Samalla kyltillä voi myös ostaa ja myydä samanaikaisesti. Tällöin kumpikin hinta laitetaan samalle riville kaksoispisteellä erotettuna. Esim: "20 B : 10 S", antaisi pelaan myydä tavaraa kympillä ja ostaa kahdella.
  4. Neljännelle riville tulee myytävän tavaran nimi tai ID. Suositelemme käyttämään ID:tä virheiden välttämiseksi. Peli muuttaa myös ID:n nimeksi kun kyltti on valmis. Tavaran ID:n näet ottamalla tavaran käteen ja kirjoittamalla komennon /iteminfo. Vinkki: /iteminfo näyttää myös enchantatun tavaran enchantin tunnuksen, jonka ansiosta voit myydä ja ostaa myös enchantattuja esineitä.

Esimerkki: tavaroita myyvän kyltin luominen

Tehdään kyltti joka myy tusinan munia kympillä.

  1. Ensimmäinen rivi: (tyhjä)
  2. Toinen rivi: 12
  3. Kolmas rivi: 10 B (tai pelkkä 10)
  4. Neljäs rivi: 344 (tai egg)

Esimerkki: tavaroita ostavan kyltin luominen

Tehdään kyltti joka ostaa timantin kympillä.

  1. Ensimmäinen rivi: (tyhjä)
  2. Toinen rivi: 1
  3. Kolmas rivi: 10 S
  4. Neljäs rivi: 264 (tai diamond)

Esimerkki: tavaroita ostavan ja myyvän kyltin luominen

Tehdään kyltti joka ostaa timantin kympillä ja myy satasella.

  1. Ensimmäinen rivi: (tyhjä)
  2. Toinen rivi: 1
  3. Kolmas rivi: 100 B : 10 S
  4. Neljäs rivi: 264 (tai diamond)