Eeppistä kaivostoimintaa jo vuodesta 2012!

Minecraft

 

Minecraft logo.svg

"Minecraft on hiekkalaatikkomainen indie-videopeli, jossa pelaajan on mahdollista luoda rakennelmia kuutioiden avulla kolmiulotteisessa maailmassa." (Lähde: Wikipedia)

Kuka tahansa, joka on lapsena leikkinyt Legoilla, hukkaa itsensä nopeasti Minecraftin syövereihin. Minecraft on digitaalinen hiekkalaatikko, jossa vain mielikuvitus on rakentamisen rajana. Pohjankaivoksen Minecraft-palvelin on ollut toiminnassa jo vuodesta 2012, joka tekee meistä todennäköisesti Suomen vanhimman yhtenäisesti toiminnassa olleen palvelimen. Palvelin on päällä 24/7, joskin palvelin käynnistetään uudestaan neljän tunnin välein muistin säästämiseksi. Uudelleenkäynnistys on kuitenkin nopea operaatio, siihen menee yleensä alle pari minuuttia.

Pohjankaivoksen palvelimelle pääsee liittymällä pelin sisältä moninpelivalikosta osoitteeseen mine.pohjankaivos.fi.

Minecraftissa on käytössä whitelist, joten ennen kuin sinut on hyväksytty whitelistille, et voi tehdä juuri muuta kuin pyöriä pelissä ympäriinsä. Voit hakea whitelistille täältä.

Pohjankaivoksella on oma rahajärjestelmänsä, jonka virallinen rahayksikkö on markka. Turistit ja Uudisraivaajat eivät voi käyttää rahoja.

Uutta rahaa tulee kiertoon kahdella tavalla: jokainen uusi pelaaja saa alussa 100 markkaa ja palvelin ostaa pelajiilta mineraaleja päämaailman spawnilla. Pelaajat voivat käyttää rahaa joko tekemällä suoraan kauppaa keskenään tai hyödyntämällä arkkukauppaa. Koska palvelin ei myy mitään, ovat tavaroiden myyntihinnat täysin pelaajien itsensä määritettävissä. Voidaan olettaa, että pidemmän päälle kun rahaa tulee lisää kiertoon, sen arvo laskee ja pelaajat nostavat hintojaan.

Katso myös kauppaan liittyvät komennot komentolistasta.

Arkkukauppa

Arkkukauppa on kauppa joka ostaa ja/tai myy määritettyjä tavaroita pelaajille. Arkkukauppaan tarvitaan arkku, johon tavarat säilötään ja kyltti, jossa määritellään mitä myydän tai ostetaan ja mihin hintaan. Mitään tavaraa ei kaupassa synny tyhjästä, vaan myytäessä tavaran pitää olla arkussa ja ostettaessa arkussa pitää olla tilaa minne tavara laitetaan. Kauppias saa ilmoituksen pelissä jos joku käy ostoksilla, mutta arkkukauppa toimii myös silloin kun kauppias ei ole pelissä sisällä.

Kaikki Asukkaat voivat luoda niin monta arkkukauppaa kuin haluavat ja mihin päin karttaa tahansa. Kaikille avoin kauppakeskus löytyy spawnin vierestä, mutta mikään ei estä pelaajia tekemästä omia kauppojaan minne haluavat.

Arkkukaupan käyttäminen

Arkkukaupasta voi ostaa tavaraa klikkaamalla kylttiä hiiren 2-painikkeella. Arkkukauppaan voi myydä tavaraa klikkaamalla kylttiä hiiren 1-painikkeella. Rahat siirtyvät pelaajan ja kauppiaan tilien välillä automaattisesti.

Ostettaessa on varmistettava, että omassa inventoryssa on tilaa ja että tililläsi on rahaa. Vastaavasti, jos arkkukauppaan voi myydä tavaraa, tulee kauppiaalla olla tarpeeksi rahaa pelaajalle siirrettäväksi. Arkkukaupat myös myyvät vajaita eriä. Jos ostajan rahat eivät riitä täyteen erään tai arkussa ei ole enää täyttä erää tavaraa, myydään pelaajalle vajaa erä ja hinta lasketaan automaattisesti vastaamaan tuota erää.

Arkkukaupan luominen

Arkkukaupan luomiseen tarvitaan ensin tietysti arkku. Arkun välittömään läheisyyteen kiinnitetään kyltti, jossa kerrotaan mitä ostetaan tai myydään. Kyltti voi olla arkun takana seinässä, arkun vieressä tai kiinni arkussa itsessään (voidaan kiinnittää hiipimällä). Jokaista arkkua kohti voi olla useampi kyltti, voit siis myydä ja ostaa useampaa tavaraa joka arkusta. Muista tarkistaa, toimivatko kyltit halutulla tavalla, ja ottavatko ne oikeasta arkusta tavaraa. Jos arkkuja on useita lähekkäin, ja arkusta missä kyltti on kiinni, ei kyltti ota tavaraa, testaa ympärillä olevia arkkuja.

Kylttien tekeminen

Kyltit luodaan seuraavasti (riveittäin):

  1. Jätä ensimmäinen rivi tyhjäksi. Tähän tulee automaattisesti nimesi kun kyltti on tehty.
  2. Toiselle riville tulee myytävän tai ostettavan tavaran määrä yhtä kauppatapahtumaa kohti, eli myynti-/ostoerän koko.
  3. Kolmannelle riville tulee hinta. Jos haluat että kauppa myy tavaraa, eli pelaaja voi ostaa, niin hinnan perään tulee lisätä kirjain B. Jos haluat että kauppa ostaa tavaraa, eli pelaaja voi myydä, hinnan perään tulee lisätä kirjain S. Jos syötät riville pelkän luvun, peli tulkitsee että haluat tehdä myyvän kaupan ja peli laittaa itse hinnan perään kirjaimen B. Samalla kyltillä voi myös ostaa ja myydä samanaikaisesti. Tällöin kumpikin hinta laitetaan samalle riville kaksoispisteellä erotettuna. Esim: "20 B : 10 S", antaisi pelaan myydä tavaraa kympillä ja ostaa kahdella.
  4. Neljännelle riville tulee myytävän tavaran nimi tai ID. Suositelemme käyttämään ID:tä virheiden välttämiseksi. Peli muuttaa myös ID:n nimeksi kun kyltti on valmis. Tavaran ID:n näet ottamalla tavaran käteen ja kirjoittamalla komennon /iteminfo. Vinkki: /iteminfo näyttää myös enchantatun tavaran enchantin tunnuksen, jonka ansiosta voit myydä ja ostaa myös enchantattuja esineitä.

Esimerkki: tavaroita myyvän kyltin luominen

Tehdään kyltti joka myy tusinan munia kympillä.

  1. Ensimmäinen rivi: (tyhjä)
  2. Toinen rivi: 12
  3. Kolmas rivi: 10 B (tai pelkkä 10)
  4. Neljäs rivi: 344 (tai egg)

Esimerkki: tavaroita ostavan kyltin luominen

Tehdään kyltti joka ostaa timantin kympillä.

  1. Ensimmäinen rivi: (tyhjä)
  2. Toinen rivi: 1
  3. Kolmas rivi: 10 S
  4. Neljäs rivi: 264 (tai diamond)

Esimerkki: tavaroita ostavan ja myyvän kyltin luominen

Tehdään kyltti joka ostaa timantin kympillä ja myy satasella.

  1. Ensimmäinen rivi: (tyhjä)
  2. Toinen rivi: 1
  3. Kolmas rivi: 100 B : 10 S
  4. Neljäs rivi: 264 (tai diamond)

Pohjankaivoksessa on viisi pelaajaluokkaa (ja kaksi ylläpidon luokkaa). Alin pelaajaluokka on Turisti. Tämän luokan saa heti kun tulee palvelimelle, mutta nimensä mukaisesti Turisti voi vain ihmetellä maailman menoa, eikä voi rakentaa mitään.

Toinen pelaajaluokka on Uudisraivaaja, jolla on jo oikeus rakentaa. Päästäkseen Uudisraivaajaksi tulee täyttää Whitelist-hakemus.

Päästäkseen täysivaltaiseksi pelaajaksi, eli Asukkaaksi, pelata 10 tuntia* Uudisraivaajana ja rakentaa omin voimin hieno talo Lintukotoon. Kun vaatimukset on täytetty, voi Uudisraivaaja anoa ylennystä Asukkaaksi ylläpidolta suoraan pelissä. Alla on vielä tarkempi lista pelaajatasoista ja niiden oikeuksista.

*) Kertyneen peliajan näkee komennolla /playtime.

Turisti

  • Oletusluokka, jonka saa kun tulee ensi kertaa palvelimelle
  • Ei voi rakentaa tai vaikuttaa ympäristöön
  • Voi anoa pääsyä Uudisraivaajaksi tämän sivuston Whitelist-hakemuksella

Uudisraivaaja

  • Alin pelaajaluokka, joka saa rakentaa
  • Voi rakentaa vain Lintukodossa
  • Pelattava 10 tuntia, rakennettava omin voimin hieno talo ja käyttäydyttävä moitteettomasti, jotta voi anoa ylennystä Asukkaaksi
  • Ei voi käyttää laavaa tai tulta
  • Ei voi käyttää taikamattoa

Asukas

  • Normaali pelaajaluokka
  • Voi rakentaa kaikkialla
  • Voi käyttää laavaa ja tulta
  • Voi käyttää taikamattoa
  • Voi rakentaa Craftbookin mekanismeja (hissit, ovet jne.)
  • Voi perustaa arkkukaupan
  • Voi warpata ja teleportata (voi luoda 15 yksityistä ja 5 julkista warpia)

Luotto

  • Luottopelaajien ryhmä
  • Vaaditaan 10 päivää peliaikaa ja nuhteeton tausta
  • Asukkaan oikeuksien lisäksi:
    • Voi käyttää kommennolla avautuvaa työpöytää (Crafting bench). Komento on /wbench
    • Voi käyttää reppua komennolla /inv
    • Voi rakentaa CraftBookin piirejä (IC)

Guru

Guru on unohtanut enemmän arkkitehtuurista kuin tavallinen pelaaja on koskaan oppinut. Hän on majakka pimeydessä rakennusprojektiensa kanssa harvaileville kuolevaisille, jonka tekemät rakennukset saavat heikommat katsojat pyörtymään tai itkemään kateudesta. Jos luulet tehneesi jotain hyvin, voit olla varma että Guru on tehnyt sen jo paremmin.

Gurun arvonimi myönnetään vain ylläpidon enemmistön päätöksellä harvoille ja valituille pelaajille.

  • Gurut voivat lentää

Poliisi

  • Ylläpidon edustaja
  • Auttaa ja neuvoo pelaajia
  • Valvoo järjestystä ja pamputtaa tarvittaessa

Admin

  • Ylläpidon edustaja, ylin luokka
  • Ylläpitää palvelinta ja huolehtii päivityksistä
  • Toimii myös Poliisina

Olemme laajentaneet Minecraftin normaaleja crafting-reseptejä omillamme. Kaikki reseptit tehdään työpöydällä (crafting table).

 

Clay

Hiekka (sand) ja Sora (gravel). Ainesten asettelulla ei ole merkitystä. Antaa 2 savea.

clay

 

Red Sand

Hiekka (sand) ja punakivijauhe (redstone). Ainesten asettelulla ei ole merkitystä. Antaa 2 punaista hiekkaa.

redsand

 

Web

3x3 narua (string).

CodWeb

 

Mycelium

Yksi ruohoblock (grass block) ja kahdeksan sientä ympärille. Kaikkien sienten on oltava samaa lajia. Värillä ei ole väliä.

Mycelium

 

Shulker Shell

Punajuurikeitto keskelle, luut ympärille.

 

Palvelimella on kuusi maailmaa, joiden välillä pelaajat voivat liikkua komennolla /mvtp maailman_nimi

Maailmoja ovat:

Lintukoto

  • Ns. aloitusmaailma
  • Ainoa maailma johon Uudisraivaajat voivat rakentaa
  • Voidaan resetoida ilman erillistä varoitusta
  • Alue: 5000 x 5000
  • Ei mörköjä
  • Ei PvP:tä
  • HUOM! Lintukoto on tarkoitettu vain Uudisraivaajille. Asukkaita varten on Pohjola ja Sampo

Pohjola

  • Päämaailma, joka on tarkoitettu varsinaiseen rakentamiseen
  • Alue: 12 000 x 12 000
  • Möröt päällä, vaikeustaso vaikea
  • Ei PvP:tä

Sampo

  • Resurssimaailma
    • Tarkoitettu yleiseen mainaamiseen ja resurssien hakemiseen
    • Voidaan resetoida ilman erillistä varoitusta
  • Alue: 6000 x 6000
  • Ei mörköjä
  • Ei PvP:tä
  • TNT käytössä

Tuonela

  • Nether
  • Resurssimaailma
    • Tarkoitettu yleiseen mainaamiseen ja resurssien hakemiseen
    • Voidaan resetoida ilman erillistä varoitusta
  • Alue: 3000 x 3000
  • Möröt päällä, vaikeustaso vaikea
  • Ei PvP:tä

Valhalla

  • End
  • Taistelutanner, joka on tarkoitettu mörköjen, lohikäärmeiden ja muiden pelaajien mätkimiseen
  • PvP on päällä
  • Kun siirryt Valhallaan, hyväksyt ne tosiasiat että:
    • Muut pelaajat voivat tappaa sinut
    • Voit joutua myös lohikäärmeen tai endermanien ruokalistalle
    • Voit menettää mukana olleet tavarasi
    • Ylläpito ei palauta menettyjä tavaroita ja niiden perään on turha itkeä
    • Vaikka Valhallassa on viidakon lait, sielläkin tulee noudattaa yleisiä sääntöjä
    • Maailma voidaan resetoida ilman erillistä varoitusta
  • Alue: 4000 x 4000
  • Möröt päällä, vaikeustaso vaikea

Utopia

  • Rakennusmaailma isoille projekteille
    • Tarkoitettu vain isoille rakennusprojekteille
    • Älä tee normaaleja rakennelmia tänne
  • Alue: 6000 x 6000
  • Ei mörköjä
  • Ei PvP:tä
  • Ultra tasainen, ei mineraaleja